Dat is nou mooi. Mijn hobby en interesse voor natuur en wat de mens daar mee doet (Floriade 2012) gecombineerd met het trots kunnen zijn op mijn werkgever (Hogeschool Zuyd). Trots ook op vernieuwingen in het onderwijs door collega’s. Vernieuwingen die studenten opleiden tot werknemers die straks met beide benen in de praktijk staan door de ervaringen en ontwikkelde competenties tijdens hun opleiding. Een prachtig voorbeeld daarvan zijn studenten van een minor van de Hoge Hotelschool Maastricht (HHM) die een opdracht uit het werkveld krijgen. Hieronder volgt de business case zoals die in een nieuwsbrief van de HHM omschreven is.
Zie ook mijn eerdere berichten over de Floriade.
Business case Floriade 2012
Merken van Moeder Aarde
De directie van het Nederlandse Bureau voor Groente & Fruit heeft de jonge talenten van de HHM, die de minor Professional in Foodservice volgen, opdracht gegeven om een business case uit te werken voor het Smaakpaviljoen op de Floriade 2012.
De Floriade 2012 vindt plaats in Venlo van april tot oktober. Men verwacht 2 miljoen bezoekers, waarvan de helft uit Duitsland afkomstig is. De Floriade Verwondert, Verleidt en geeft Vertrouwen. De Floriade is in 2012 het podium om meer dan 2 miljoen consumenten en professionals uit de foodservice en foodretail direct in contact te brengen met groenten, fruit en champignons. Deze producten zijn inmiddels zo alledaags geworden dat het noodzakelijk is om ze weer bijzonder te maken.
Op de Floriade kan de bezoeker genieten van de geboorte, groei en oogst van de Meesterwerken van Moeder Natuur. Het doel is om groenten en fruit te voorzien van een ijzersterk imago in binnen- en buitenland. De studenten zullen een storyline ontwikkelen, waarin de Meesterwerken van Moeder Natuur op een inspirerende wijze in woord en beeld worden gebracht, dit binnen de volgende strategische kaders:
- Het contact met groenten, fruit en champignons opnieuw ontdekken door het prikkelen van de zintuigen.
- Het herontdekken van de smaak door co-creatie met de bezoeker.
- Gezondheid voelen, beleven en ervaren. Samen eten.
- Toepassingen en bereidingsmogelijkheden van groenten, fruit en champignons in de basis ervaren.
- Het vertrouwen in het product en haar telers onderbouwen en versterken door een open, eerlijk en transparant verhaal over de hele teelt- en productiewijze.
- Breng de Brandstore van Moeder Aarde tot leven door bijvoorbeeld het openen van de Applestore van de echte Appel en de Niketown van de Nectarine.
Het programma binnen de minor Professional in Foodservice is volledig afgestemd op dit project. De studenten zullen inspiratie opdoen vanuit verschillende invalshoeken. De partners in het project zijn o.a. De Efteling, Koppert Cress, Foodstep, HMSHost-Schiphol, Culiversum, Leading Talent en Scelta Venlo. Voor nadere info kunt u terecht bij de coördinatoren van het profiel Foodservice Paul van Oers en Piet Hendrikx.
Voor meer informatie, bezoek op de website van de Floriade De Meesterwerken van Moeder Natuur.
Overigens heeft Fontys een intentieverklaring getekend voor deelname aan de Floriade. Nu Hogeschool Zuyd nog. 😉