In mijn bericht ‘Help! De stroom valt uit.‘ schreef ik over het belang van digital media literacy. Literacy betekent letterlijk vertaald ‘geletterdheid’. Het onderwerp is actueel, het krijgt steeds meer aandacht. Gelukkig maar.
In Nederland gebruiken we ook wel de term ‘mediawijsheid’. Zuyd Bibliotheek heeft een aantal links over dit onderwerp verzameld, Kennisnet heeft een online dossier over dit onderwerp samengesteld en er is zelfs een website met de naam mediawijsheid. Kinderen moeten mediawijs worden (zie de twee fimpjes hieronder). We vinden het vervolgens ook heel logisch dat de ouders ook mediawijs moeten zijn om hun kinderen daarin te helpen en op te voeden. Mediawijsheid hoort ook in de gereedschapskist van elke leraar en docent. In mijn optiek is mediawijsheid van strategisch belang voor regio, bedrijven en instelling, voor manager, leiders en medewerkers. Zie: Help! De stroom valt uit.
Wist je dat de term mediawijsheid al in 2005 in het leven is geroepen door de Raad voor Cultuur?
http://youtu.be/ISRwD03PWxA