The Power of Habit

Zoals je eerder in mijn verslag van New York kon lezen, was een van de challenges om een boek te kopen en daar kort een toelichting op te geven. Ik heb ‘The power of habit‘ gekocht.

Charles Duhigg (2012). The power of habit: why we do what we do in life and business. New York: Random House.

Spijt heb ik er allerminst van, want het is een spannend boek. Charles omlijst de theorie met waar gebeurde verhalen en anekdotes. Daardoor blijft het boek boeien. Je bent voortdurend nieuwsgierig naar de afloop van het verhaal en daarmee ook naar de uitkomst van zijn theorie. Wat kun je ermee in de praktijk? Nou ja, een beetje creativiteit is nodig om het geleerde toe te passen. 😉

In het eerste deel legt hij uit wat een gewoonte nou eigenlijk is en hoe je die kunt doorbreken: vervang een oude gewoonte gewoon door een nieuwe. Dat lijkt eenvoudig, maar is dat niet zonder meer.

(klik op de afbeelding om te vergroten)

Het tweede deel laat zien hoe bedrijven onze gewoonten gebruiken om hun product aan de man te brengen. Daarbij is sprake van data mining. Bedrijven verzamelen voortdurend gegevens van klanten via klantenkaarten, enquêtes, internet, enz. Door de grote hoeveelheid gegevens te analyseren leren ze van de gewoontes van mensen. De voorbeelden zijn talrijk en zetten aan het denken. Wat te zeggen van een kleine wijziging in de wekelijkse boodschappen waardoor een bedrijf al weet dat iemand zwanger is nog voordat die persoon dat zelf weet?! In het onderwijs besteden we steeds meer aandacht aan learning analytics. De vergelijking is snel gemaakt. We kunnen daarmee niet alleen studenten en hun leerproces doorlichten, maar na voldoende data te hebben vergaard kunnen we ook voorspellen of een student de studie wel succesvol zal afsluiten. Wie weet wat we daarmee in de toekomst nog meer kunnen. Overigens zal het onderwijs niet zonder slag of stoot die learning analytics kunnen toepassen. Privacy en de cookiewet (waar nogal wat over te doen is) zullen de nodige drempels opwerpen.

Bedrijven kunnen op deze manier ook bepalen wie gemakkelijk verslaafd raakt en daar misbruik van maken door het slachtoffer verslaafd te maken aan het product dat het wil verkopen. Charles omschrijft een schrijnend voorbeeld van een gokverslaafde vrouw, die zich in eerste instantie onder die verslaving weet uit te vechten. Na een erfenis van meer dan een miljoen dollar wordt zij benaderd door de keten van casino’s waar ze al haar geld al verloren heeft. Ze mag gratis met haar kinderen naar een vakantie resort. Volgens het casino schept dat verplichtingen, voor wat hoort wat, kom een avondje spelen. Op die manier verliest de vrouw ook haar nieuwe vermogen en maakt zelfs schulden. Het casino daagt haar voor de rechter omdat zij haar schulden niet kan aflossen.

Andersom kunnen bedrijven en instellingen ook hun bedrijfscultuur veranderen door eenvoudig een van de habits van medewerkers te veranderen. Ook daarvan is een prachtig voorbeeld in het boek te vinden.

In deel drie laat Charles zien dat een gewoonte door één persoon doorbroken uiteindelijk sociaal maatschappelijke gevolgen en aangepaste wetgeving tot gevolg kan hebben.

Een boeiend boek en het onderwerp lijkt veel potentie te hebben. Maak kennis met Charles Dunigg:

 

Geef een reactie