categorieën

kalender

november 2011
m D w d v Z Z
« okt   jan »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Digitaal toetsen (deel 4b): Security

In het vorig bericht zagen we dat er risico’s schuilen in het thuis ontwikkelen van toetsvragen en dat die risico’s uitsluitend beperkt blijven als a) het netwerk van de thuiswerker goed beveiligd is en b) de vragen direct online in het beveiligde toetssysteem worden ingevoerd (en dus lokaal niets wordt opgeslagen). In die zin heeft het digitaal toetsen dan ook de voorkeur.

Ik schrijf deze reeks over security onafhankelijk van welk systeem (merk/type) dan ook. In een later stadium in de serie ‘Digitaal toetsen’ wijdt ik misschien wel een of meer berichten aan de selectie van een toetssysteem.

Nog een keer de fasen in het digitale toetsproces op een rij:

  1. De docent ontwikkelt toetsvragen.
  2. Het proefwerk of de toets wordt naar het toetsbureau gestuurd.
  3. Het toetsbureau plant de toets (tijd, plek en (aantal) studenten).
  4. Fysieke en/of digitale voorbereiding.
  5. De toets wordt afgenomen.
  6. Het resultaat wordt verwerkt.

Fase 2: Het tentamen moet van thuis naar school worden verstuurd. Papier, een USB-stick, een laptop… die zijn nog nooit kwijtgeraakt of door studenten op een onbewaakt ogenblik ingezien of gekopieerd. Nee, echt niet! Nee? 😉 En die examens die per e-mail naar school worden gestuurd, is dat wel zo veilig? Het schijnt toch voor een beetje ICT-er niet al te lastig te zijn om gericht e-mail af te vangen en uit te lezen. E-mailsystemen in de cloud, zoals gmail en hotmail, worden daar zonder bedenking toch ook gewoon voor gebruikt? Dan staan die examens ergens in een document online. Zijn we dan niet bang dat zo onze vragen op straat komen te liggen? Al eens ge-Google-d op je eigen (“papieren”) vragen? Ik ben benieuwd wat je dan vindt? Durf je dat hier als reactie op dit bericht te melden? Vertel daar dan maar niet bij wat je precies gevonden hebt en waar. 😉

Waarom bestaat dit bericht nu uit zoveel vragen? (En dat was er weer een.) Blijkbaar zitten in deze fase nogal wat zwakke plekken. Als we nu terugdenken aan Fase 1, waar we constateerden dat directe invoer in een online digitaal toetssysteem het meest veilig is, dan wordt mijn conclusie in deze fase wel bevestigd. Bij directe online invoer bestaat deze Fase 2 helemaal niet! In deze fase heeft digitaal toetsen dus zonder meer de voorkeur en is uitermate veilig. 🙂

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>